Kleur in huis met de kleurentrends van 2013

Kleur in huis met de kleurentrends van 2013

Laatst bijgewerkt op: 11 - 12 - 2012 | 09:10

Welke kleur komend jaar trendy is in het interieur, wordt bepaald door kleurdeskundigen. Zij kiezen niet zomaar wat, maar baseren zich op mondiale ontwikkelingen. In 2013 is blauw dé kleur.

Door Suzanne Dijkstra


Kleurentrends 2013 gekozen door kleurdeskundigen

Verfproducenten weten als geen ander dat het belangrijk is met de trends in kleuren mee te gaan. Ontdekken welke kleuren passen bij de huidige tijd, is een complexe klus, waar ze doorlopend mee bezig zijn. Het ontwikkelen van een nieuw kleurenpalet is een kwestie van goed bijhouden wat er gaande is. Niet alleen op het gebied van interieur, maar ook in de mode, de kunst, de economie, de technologie, de natuur, muziek en architectuur. En dat ook nog eens wereldwijd. „Het duurt zomaar een paar jaar voor een nieuwe verfkleur in de winkel ligt”, vertelt Heleen van Gent. Zij is kleurdeskundige en hoofd van het Flexa ColourLab. Zij en haar internationale collega’s zijn constant bezig met het onderzoeken van kleurtrends. Jaarlijks komen ze bij elkaar, samen met externe deskundigen, om de trends voor het komende jaar vast te stellen. Het is belangrijk niet alleen naar de eigen omgeving te kijken, want de kleurenpaletten worden vastgesteld voor vijftig landen. „In Azië hebben veel kleuren een heel andere betekenis dan bij ons. Aziaten trouwen in het rood; wit en blauw zijn er kleuren van rouw”, weet Van Gent. „Gelukkig kunnen we met buitenlandse kleurexperts veel gezamenlijke ontwikkelingen ontdekken en dat vertalen naar een kleurtrend.”


Blauw als tijdloze kleur in je interieur

Dat gebeurt ook bij Histor, zegt Histor-stylist Saskia Huiting. „We volgen de woontrends. Daarnaast is het belangrijk dat de kleuren tijdloos zijn. Op die manier kun je behalve trendkleuren een breed scala aan tinten gebruiken om je palet persoonlijk te maken.”
De hoofdkleur van 2013 is volgens Flexa indigoblauw. Pantone is het eens met de grootste verfproducent van Nederland, want ook de kleurautoriteit wijst blauw aan als kleur van 2013. ‘Monaco blauw’, een heldere marineblauwe kleur om precies te zijn. Ook Pantone kijkt naar tendensen in de wereld. „Blauw is een praktische kleur, die past bij de ongerustheid over de crisis”, verklaart Pantonedirecteur Leatrice Eiseman. Stephanie Kraneveld, kleuradviseur wereldwijd van Akzo Nobel, beaamt dat. „Blauw is een rustgevende kleur, waarmee mensen zich goed kunnen ontspannen. Het is bovendien wereldwijd de populairste kleur voor zowel mannen als vrouwen.” Kleurtrend 2013: blauw


Kleur in je kamer met de kleurentrends van 2013

Behalve blauw is er op kleurgebied komend jaar veel meer te zien. Flexa gaf 2013 het centrale thema Connecties, omdat alles tegenwoordig draait om contacten, wat weer leidt tot nieuwe netwerken en innovaties. Trends zijn onder andere Collective Passion, waarin de kracht van de menigte door het gebruik van sociale media tot uiting komt. Dit vertaalt zich in laagjes verf uit dezelfde familie, die als een soort overdrijvende wolk horizontaal op de muur worden geschilderd. „Ik zie wolken van kleur uit verschillende kleurgroepen. Van pastel tot fluor, als een zwerm vogels”, verklaart Van Gent (Flexa) deze trend.

Kleurentrend 2013 collective passion

Zo is er nog meer, zoals de trend Switching off, ontstaan uit de opvatting dat nietsdoen een soort luxe is geworden. Flexa adviseert hierbij: ‘Maak je hoofd leeg en gebruik tere, rokerige tinten en contrasten tussen mat en hoogglans’. Tenslotte de trend Home Factory, die inspeelt op de hang naar handnijverheid en die Flexa ‘inkleurt’. „Typisch een Nederlands fenomeen, dachten we. Gelukkig herkenden buitenlandse trendwatchers zich er ook in”, vertelt Van Gent.


Laat zien wie je bent door kleuren in een kamer te combineren

PPG industries, wereldwijd marktleider op het gebied van verven en coatings, waaronder Histor en Sigma vallen, deed een voorspelling voor 2013 én 2014. De hoofdboodschap van PPG is: „Kleur is helemaal terug en het blijft.” Volgens de buitenlandse trendforecasters raken mensen steeds meer gewend aan het gebruik van sterke, heldere kleuren. Ook zij erkennen de rol van connectie tussen mensen, de invloed van technologie en de tegenovergestelde reactie daarop: het zoeken van een rustige thuisbasis. „Een trend bestaat nooit uit slechts één kleur. Het is een combinatie van kleuren in een bepaalde ruimte. Je kunt er als individu mee laten zien wie je bent”, zegt Dee Schlotter, manager van het Voice of Colorprogramma van PPG.

Zowel Flexa als PPG ontdekken een hernieuwde hang naar de optimistische en overzichtelijke jaren vijftig. „Die herinnert ons aan een tijd die meer charme had”, verklaart Van Gent de trend. Saskia Huiting van Histor: „We zien voor komend jaar meer kleur in huis, met name de balans tussen warme en koudere tinten wordt belangrijk. Zelfs het zwart wordt warmer, doordat het een paarse ondertoon krijgt. Het felgeel wordt ingeruild voor oker, omdat we ernaar verlangen ons huis weer persoonlijker en met warmte in te richten.”

Het trendboek van Flexa bevat een overzicht van kleurtrends en waaiers van de bijbehorende kleuren. Het is via www.flexa.nl verkrijgbaar voor 12,95 euro.

www.flexa.nl | www.voiceofcolor.com | www.histor.nl

 

Okergeel in je interieur

 

Woontrend Zeeland Interieur

Van Belle Wonen

BinnenUit

 
 

Contact

Vragen? Neem contact met ons op:

0118 - 434 000

Ogenblik geduld. Laden...